IMG_20150116_233743
0
Mikaela Norrman 17 januari 2015 00:02

Körde igenom ett slaktarpass igår och muskelgrupperna som fick stryk var rygg och baksida axlar. Lyckades uppnå ett personligt bästa vilket känns helt fantastiskt – känslan av ett lyckorus som går igenom hela kroppen och når ut i ett enda brett leende. Den där känslan som uppstår när man får be någon på gymmet om hjälp med att dra ner trissan på kabelmaskinen, för att man själv är för lätt för att ens få ner den. Jag körde på 55 kg x 10 rep x 5 set i övningarna latsdrag med rak stång och latsdrag med omvänt grepp. När man ser hur många reps och set som jag klarar av per övning så förstår man att man klarar mer. BTW…visst ser ryggen rätt ok ut för att vara i en offseason mode? Den vänstra bilden är min allra första ”lats spread pose”, vilket är en Bodybuilding pose. Blev tvingad av min kollega att provposa en sådan och det här blev resultatet – Way to ugly! ;) Den högra bilden är en vanlig ”back pose” som man gör i Body Fitness.

Häromdagen körde jag bröst och biceps i min ensamhet och blev nästan idiotförklarad av en f.d. tyngdlyftare som kom fram till mig och påpekade att de vikter som jag kör på är vikter som jag istället borde värma upp med. Jag lyfte på ögonbrynen och gav honom min värsta ”bitch-eye” någonsin, då jag tänkte att jag vet väl i helvete vad jag håller på med. Trots detta så var jag ändå nyfiken på vad det var han egentligen menade. Innan jag ens hann tänka så hade jag plötsligt oklart många fler kg på skivstången och den f.g. tyngdlyftaren bakom mig för passning och pushning till en nivå bortom mina gränser. Jag drog av tre reps där jag klarade den första helt själv och en tyngdlyftare som fnissade åt mig att han lagt på 20 kg mer på stången (sammanlagt 60 kg). Han menade på att om han hade berättat för mig hur många fler viktplattor han lagt på, så hade kroppens spärrar aktiverats. Tänka sig hur lätt man kan lura hjärnan.

IMG_20150116_234045

Bjussar på lite tuttar ;)

Efter detta har jag börjat att lägga om min träningsstrategi till att köra betydligt tyngre med färre reps och fler set. Sedan ser jag självklart till att stimulera kroppen med andra metoder som superset, dropset, compoud set och pyramid set.

För er som inte är helt bekanta med begreppen så ska jag förklara dessa lite enkelt för er nedan:

Superset: Här jobbar man med en muskelgrupp och efter komplett uppsättning antal reps byter man direkt till en motsatt muskelgrupp. Exempel på detta är bänkpress och sedan lat pull down.

Dropset: Här jobbar man med en och samma muskelgrupp med samma övning där man börjar på en tung vikt och slutar på en lättare vikt. Exempel på detta är biceps curl   50 kg x 15 reps, därefter 30 kg x 15 reps och slutligen 18 kg x 12 reps.

Compound Set: Här jobbar man med en och samma muskelgrupp med en annan övning direkt efter varandra. Exempel på detta är lutande hantelpress till följd av bröst flyers. Hur många reps och set får man göra det som känns bäst för ens egen kropp.

Pyramid set: Här gör man ett visst antal en set, men ändrar vikten från låg till hög och minskar antalet reps vid varje nytt set. Exempel på hur detta kan se ut kan vara bänkpress Set 1) 10kg x 15 reps, Set 2) 20 kg x 10 reps, Set 3) 30 kg × 6 reps, Set 4) 40 kg × 4 reps. Den här övningen kan man göra omvänd, d.s.v. i motsatt riktning, där man börjar med den tunga vikten och slutar på den lätta.

Pyramiden har varit den övning som legat mig varmast om hjärtat i min byggarperiod, och upplevts som den mest effektiva träningsformen för min kropp att öka i volym. Det ska bli spännande att få se hur min nye coach kommer att duka upp vikter och övningar framöver. Jag är säker att det ordagrannt kommer att brännas och svida i musklerna, om jag känner honom rätt.

But hey, ”Better sore than sorry”.

Kommentarer